Pentru cei care vor să meargă dincolo de metoda Doman (despre care am scris aici) în cazul în care copilul nu pare foarte încântat sau interesat, mai există desigur și alte „metode” pentru a-l învăța să citească. Oricum, am constatat că puterea imitației este foarte mare, așa că simplul fapt că își va vedea părinții citind va fi un impuls pentru el să își dorească să citească. Noi am apelat la mai multe unelte în această direcție, găsiți câteva exemple în continuare.

  • Jocul cu literele este opus metodei flashcardurilor, dar atrage unii copii mai mult. Noi am folosit litere magnetice mari din lemn pe care le-am lipit pe frigider sau pe tabla albă. În absența lui R. eu pregăteam cuvinte scurte pe care le citeam ulterior împreună atunci când le descoperea, după care îl lăsam să le exploreze după bunul lui plac. Joaca asta l-a familiarizat foarte mult cu ideea de alfabet și într-un timp extrem de scurt l-a învățat pe de rost.
  • numaratoare-cu-tabla-magnetica-si-litere-si-cifre-din-lemn-024-1Ne-am mai jucat și cu puzzle tip încastru ca cel din imaginea de mai jos. Nu a manifestat un interes deosebit pentru puzzle-uri în general, dar s-a obișnuit treptat cu ideea. Cântam cântecul în engleză cu ABC de câte ori ne jucam în acest fel.

puzzle-incastru-din-lemn-cu-litere-cu-buton

  • Cuburile Montessori din lemn au părut interesante la început (în jurul vârstei de 1 an), dar erau folosite mai mult pentru construcție decât pentru învățarea cuvintelor. Acum (la 2 ani și jumătate) sunt mult mai atractive, mai ales că au părți necolorate pe care R. abia așteaptă să le picteze.Cub-educativ-din-lemn-litere-cifre3
  • Simpla citire a cuvintelor pe care le întâlneam în cale s-a dovedit extrem de utilă. Practic a început să fie atent oriunde vedea litere (la magazin, la bancă, pe stradă, pe ușa blocului, în parc, în parcare etc.).
  • Multe cărți potrivite vârstei copilului sunt cele mai la îndemână când vine vorba de deprinderea de a citi, începând cu cele care pot fi utilizate la baie, până la cele senzoriale, din lemn, muzicale, cartonate, cu o singură imagine/cuvânt pe pagină, apoi povești scurte ș.a.m.d.. Am dat în acest articol câteva exemple de titluri și edituri.
  • Obiceiul de a citi povești seara înainte de culcare îl păstrăm și acum și mă bucur cel mai mult pentru el. În generația noastră mi se pare tot mai greu să îi determini pe copii să citească și cred că fără o implicare constantă din partea părinților (de tipul activităților împreună) acest scop va fi foarte greu împlinit.

Desigur că nu toate familiile găsesc potrivit să-ți înveți copilul atât de mic să citească și nu am nicio problemă cu asta. Fiecare e liber să caute formula care să aducă echilibru în căminul lui. Cunosc copii care au deprins abilitatea de a citi fără nicio intervenție din partea adulților, cunosc și copii care s-au chinuit foarte mult în clasele primare și care nu citeau cursiv nici în gimnaziu.

Concluzia pentru noi a fost că orice lecție transmisă cu entuziasm în copilăria timpurie în care urmăm întocmai semnalele bebelușului va fi cu siguranță asimilată rapid. Dacă activitățile în sine produc însă mai mult stres decât bucurie e clar că trebuie rapid sistate.

Spor la joacă!

Sursa foto Pixabay

 

