Metoda Doman sau metoda flashcardurilor se bazează pe învățarea cu ajutorul emisferei drepte a creierului, folosită predominant în primii ani de viață, când copilul învață fotografiind rapid pattern-ul, nu explicația logică. Sporește extraordinar de mult capacitatea de absorbție a informațiilor pe care ulterior copilul le va folosi în scopul descoperirilor proprii. Iată mai jos un exemplu de bebeluș care știe să citească la o vârstă fragedă, chiar fără nicio imagine ajutătoare.

Motivele pentru care eu am ales să folosesc această metodă în joaca mea cu R. au fost multiple. În primul rând, am dorit să profit de deschiderea extraordinară spre învățare pe care o au bebelușii și să îi sporesc astfel capacitatea intelectuală. În al doilea rând, am dorit să îl pregătesc oarecum pentru primii ani de școală, când programa este încărcată și pentru majoritatea copiilor aceasta reprezintă o povară extraordinar de grea.

Metoda spune să începi cu un set de cinci carduri pe care să le arăți rapid copilului în trei reprize, a doua zi să adaugi un alt set de cinci și apoi încă unul. Timp de o săptămână alternezi cuvintele între ele păstrând setul de cinci, după care scoți câte un cuvânt din cele trei și introduci unul nou.

Eu am făcut la început o serie generoasă de carduri în format A4 (se pot face și mai mici, A5) pe care le-am repetat iar și iar. Le-am pus în folii protectoare și am introdus pe verso o imagine sugestivă pentru fiecare cuvânt. Am urmărit dorința copilului în direcția asta, dacă într-o zi voia să vedem douăzeci de carduri odată în loc de cinci, ne-am uitat la douăzeci. Dacă îmi cerea explicații pentru ele, ne opream și i le dădeam. După vârsta de 18 luni, când mobilitatea este prioritară înaintea oricărui joc static, ne-am obișnuit „să citim” doar când R. era la masă sau pe oliță.

Aveți mai jos în format pdf materialele noastre printabile (doar partea de text), în cazul în care vreți să vă faceți o idee despre ele sau dacă doriți să le folosiți. Nu am utilizat testarea pentru a vedea ce a acumulat copilul (Glenn Doman nu o recomandă deloc!), dar într-o zi m-am trezit că R. rostește cuvântul înainte să îl pronunț eu. Perseverența este foarte importantă când folosim această metodă, iar noi am întreupt-o pentru mai multe luni când m-am întors la serviciu între cele două concedii de maternitate. Dar acum că sunt din nou acasă am reluat-o cu bebelușa și s-a dovedit la fel de distractiv și pentru R. De data aceasta este mai ușor căci avem deja tot ce ne trebuie.

Happy reading!

Flashcards_primele cuvinte

Sursa photo Pixabay

