De-a lungul drumului inițiatic despre educație timpurie am întâlnit și îmbrășițat mai multe idei remarcabile după care mi-am ghidat joaca din ultimii doi ani cu R. A existat însă un gând colosal care m-a călăuzit ca un fir roșu în fiecare zi și anume – faptul că potențialul pe care îl are un copil la naștere este imens. Intuitiv bănuiam că așa este, dar presupunerea mi-a fost confirmată în mod autentic pentru prima dată de cartea How Smart is Your Baby, de Glenn și Janet Doman (mai multe detalii și primul capitol din carte în limba engleză găsiți aici).

Autorii spun că primul an de viață este vital pentru dezvoltarea ulterioară a viitorului adult din punct de vedere neurologic (sunt numeroase studii care spun că inclusiv perioada intrauterină are un efect enorm asupra noii ființe umane). Iar acest manual oferă un program de stimulare pas cu pas pentru toti părinții doritori să îl folosească, fără să necesite vreo pregătire anterioară. Personal, în timpul sarcinii mă interesasem despre nevoile fizice, emoționale, sufletești, de afecțiune ale copilului, dar nu mă gândisem niciodată la nevoile creierului său. Ziua în care am terminat cartea a fost unul din acele momente AHA care mi-a lărgit orizontul despre ce poate și vrea să facă un copil de câteva luni. Această idee mi-a fost reconfirmată ulterior de domnul profesor doctor Florian Colceag care spune: copilul pierde jumătate din neuronii cu care se naște în primul an de viață pentru că nu îi folosește. Un interviu cu dumnealui pe această temă găsiți aici.

Probabil că majoritatea dintre noi gândim că dacă un bebeluș are abilități remarcabile la câteva luni, aceasta are legătură cu talentul, nu cu metoda de educație. Dar s-a dovedit că stimularea timpurie (prin care înțeleg respectarea și hrănirea capacităților înnăscute) este ușa care deschide drumul către dezvoltarea extraordinară a creierului uman. Pe scurt, este nevoie atât de material genetic (pe care copilul îl are deja), cât și de mediul potrivit. Iată mai jos un exemplu.

Până am adunat suficiente informații care să mă ajute să construiesc activități de acest gen, R. trecuse deja de prima lui aniversare. Dar am adaptat metodele și tehnicile nou descoperite la vârsta și disponibilitatea lui și s-a dovedit că au avut rezultate extraordinare. Câteva minute pe zi de stimulare pe diverse teme, dar repetate la intervale regulate (de mai multe ori pe zi) și practicate într-un mod consecvent și cu entuziasm sporesc într-un mod nebănuit abilitățile intelectuale.

Cu aceste gânduri am pornit în căutarea de activități educative timpurii și în postări viitoare vă voi povesti concret o parte dintre ele. Sper din toată inima că v-am încurajat să nu neglijați capacitatea extraordinară pe care o are puiul vostru încă de la naștere, ci dimpotrivă, să fiți atenți pentru a descoperi din timp minunile dinlăuntrul său. Indiferent ce vârstă are copilul când aflați despre imensul lui potențial, atenția, respectul și încurajarea abilităților lui intelectuale venite din partea voastră nu vor face decât să le întărească și să le dezvolte.

Happy stimulation!

Advertisements